درج اطلاعات تماس سازمان در سربرگ
یکی دیگر از مواردی که در طراحی سربرگ در فتوشاپ باید به دقت ثبت گردد، اطلاعات تماس است. همانطور که بیان شد اطلاعات تماس در سربرگ به طور معمول شامل آدرس سازمان، کدپستی، شمارهی تماس، شمارهی فکس و آدرس ایمیل آن سازمان است. البته برخی از سازمانها به درج اصلیترین اطلاعات بسنده میکنند. ما نیز در این آموزش سه تا از اصلیترین اطلاعات را قرار دادهایم. در صورت تمایل شما میتوانید دیگر موارد را نیز به سلیقهی خودتان اضافه نمایید. تراکت
یکی از خلاقیتهایی که میتوان در این قسمت به کار برد، استفاده از آیکون و علائم تصویری است. اگر به تصویر زیر توجه نمایید سه آیکون پاکت (نشاندهنده آدرس ایمیل)، تلفن (نشاندهنده شمارهی تماس)، علامت خانه یا اداره (نشاندهنده آدرس پستی) قرار داده شده است.
طراحی Header و Footer سربرگ در فتوشاپ
پس از ایجاد سند جدید، همانطور که در تصویر زیر نمایش داده شده است بخشی از تصویر را توسط ابزار انتخاب Rectangular Marquee Tool در حالت انتخاب قرار میدهیم.
پس از انتخاب بخش مورد نظر، میبایست از آن قسمت، یک لایهی جدید ایجاد کنیم، بدین منظور در همان حالت انتخاب، از کلیدهای ترکیبی Ctrl+j استفاده میکنیم. ما در این آموزش نام لایهی جدید را به First layer تغییر دادهایم.
بعد از ایجاد لایهی جدید، برای مشخص شدن آن میبایست به آن رنگ دلخواه خود (متناسب با نوع کسب و کار و لوگوی تجاری) را اعمال کنیم. فروش و تبلیغات یکی از سادهترین روشهای رنگآمیزی در نرمافزار فتوشاپ، انتخاب رنگ مورد نظر در بخش Set Foreground Color و سپس استفاده از ابزار Paint Bucket Tool است.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میشود پس از اعمال رنگ به لایهی First layer، یک لایهی کپی از آن ایجاد میکنیم؛ برای این کار، بر روی لایهی First layer راست کلیک کرده و گزینهی Duplicate layer را برمیگزینیم. در این حالت یک لایهی جدید با نام کپی از لایهی اول ایجاد میشود (First layer copy) که ما در این طراحی آن را با عمل درگ کردن در پایین طرح قرار میدهیم.
نکته: توجه داشته باشید که رنگ اعمال شده به بالا و پایین سربرگ تا این قسمت از پروژه به دلیل نمایش بهتر بوده و از این پس با رنگ تیرهتری آموزش را ادامه میدهیم.
در مرحله بعد به طراحی بالای سربرگ میپردازیم. با استفاده از ابزار انتخاب Rectangular Marquee Tool و نگه داشتن کلید Shift، یک مربع به صورت زیر ایجاد میکنیم. سپس همانند مرحلهی قبل رنگ مورد نظر را به آن اعمال میکنیم. (لازم به ذکر است از طریق ابزار Custom Shape نیز میتوان این مربع را ایجاد کرد.)
در ادامه، شکی که ایجاد کردهایم را به محل مورد نظر برده و با استفاده از ابزار Move Tool و دستور Free Transform و همچنین با کمک کلید Ctrl ابعاد و سایز آن را بهطور دلخواه در بالای سربرگ تنظیم میکنیم.
ایجاد سند جدید جهت طراحی سربرگ در فتوشاپ
در ابتدای پروژه میبایست سند جدیدی را در نرم افزار فتوشاپ ایجاد نماییم. در این بخش به چند نکته باید توجه داشت. اولین مورد اندازهی سند است. آگهی از آنجایی که سربرگها در دو سایز کاغذ A4 و A5 طراحی و چاپ میشوند بنابراین در همان ابتدا باید اندازهی مورد نظر را در نظر گرفت تا فایل ارسالی به چاپخانه، هنگام چاپ دچار تغییر سایز و در نهایت کاهش کیفیت نشود.
همچنین باید توجه داشته باشیم که مد رنگی CMYK را برای انجام کارهای چاپی از جمله چاپ سربرگ انتخاب نماییم. رزولوشن مناسب نیز 300dpi استاندارد مورد تایید چاپخانهها است.
مرحلهی بعدی اعمال افکت سایه به شکل است. بدین منظور بر روی لایهی Shape 1 دو بار کلیک کرده تا پنجرهی Layer Style باز شود. در این پنجره با کلیک بر روی گزینهی Drop Shadow تنظیمات مربوط به اعمال سایه نمایش داده میشود.
ما در این پروژه مقادیر جدول را متناسب با سلیقه و طراحی مورد نیاز قرار دادهایم. شما نیز میتوانید به دلخواه این مقادیر را تغییر دهید.
در ادامه مجددا از این شکل مربعی همانند مراحل قبل و با استفاده از گزینهی Duplicate layer یک لایهی کپی ایجاد کرده و رنگ آن را به سفید تغییر میدهیم.
حال از همان طرحی که در بالای سربرگ استفاده شده در پایین آن نیز قرار میدهیم. برای این کار هر دو لایهی Shape 1 و کپی آن را در پنل لایهها انتخاب کرده و با راست کلیک یک Duplicate layer برای آن ایجاد میکنیم. تبلیغات سپس با درگ کردن (کشیدن) این لایهی جدید به پایین سربرگ بخشی از آن را همانند تصویر زیر در طراحی سربرگ خود نمایش میدهیم.
توجه داشته باشید که به جای عمل Duplicate layer در این بخش میتوانید در صورت تمایل یک Shape جدید به صورت مثلث ایجاد کرده و پس از افرودن سایه، آن را در پایین سربرگ قرار دهید. البته این کار به نسبت زمان بیشتری را میبرد.
طراحی پایین سربرگ در فتوشاپ
طراحی Footer سربرگ در فتوشاپ
3- افزودن لوگو و نام تجاری سازمان به سربرگ
بعد از آنکه طراحی کلی سربرگ به اتمام رسید مرحلهی بعد، درج نام تجاری سازمان، لوگوی تجاری و اطلاعات تماس است.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده میگردد، ما از قالب رایجی که در طراحی سربرگ مورد استقبال زیادی قرار دارد استفاده کردهایم. بدین صورت که نام تجاری شرکت را در بالای سربرگ و لوگوی آن را نیز در محلی از بالای سربرگ که توجه کافی را به خود جلب میکند قرار میدهیم.
برای نوشتن نام شرکت از ابزار Type Tool استفاده میشود. پیشنهاد میکنیم از نوع فونتی استفاده کنید که با لوگوی تجاری سازمان مربوطه همخوانی داشته باشد. لوگویی که در این آموزش استفاده شده است به صورت فرضی و صرفا جهت درک بهتر شما، با استفاده از ابزار Shape طراحی شده است. پخش تراکت شما در این قسمت میتوانید لوگوی واقعی سازمان را قرار دهید.
برای نوشتن اطلاعات تماس مجددا از ابزار Type Tool استفاده میکنیم. توجه داشته باشید که اندازه و نوع فونت باید به گونهای در نظر گرفته شود که با قالب کلی طرح شما متناسب باشد.
5- افزودن عناوین شماره، تاریخ و پیوست به سربرگ
آخرین مبحث در طراحی یک سربرگ درج سه عنوان شمارهی نامه، تاریخ و پیوست است. برخی از کسبوکارها تمایل دارند که این سه عنوان در طراحی سربرگشان قرار گیرد تا دیگر نیازی به تایپ این موارد در فایل وورد خود نداشته باشند. برخی دیگر نیز معتقدند جهت داشتن تنظیمات دقیقتر، این عناوین را خود در فایل وورد تایپ کنند. چرا که معمولا از این عناوین در نامه استفاده میشود و برای پرینت اسنادی همچون قرارداد، پروپوزال، فاکتور و … به شمارهی نامه و موارد دیگر نیازی نیست.
با این حال اگر شما قصد درج این عناوین در طراحی سربرگ را دارید بهتر است که آنها را در محلی قرار دهید که کمترین فضا از برگه را به خود اختصاص دهد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید ما این سه عنوان را در جایی که به خوبی قابل مشاهده است و فضای زیادی از سفیدی کاغذ را نیز اشغال نکرده، قرار دادهایم.
همانند نوشتههای دیگر جهت نوشتن این موارد نیز از ابزار Type Tool استفاده میشود.
- ۹۹/۰۲/۱۷